ΕΚΘΕΣΗ ΠΕΠΡΑΓΜΕΝΩΝ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ ERASMUS+
Σχολική μονάδα: Σχολείο Δεύτερης Ευκαιρίας Κιλκίς
Τίτλος σχεδίου: «Καινοτόμες διδακτικές μεθόδους για εκπαιδευτικούς, προσωπικό σχολείου και της εκπαίδευσης ενηλίκων»
Κωδικός αριθμός σχεδίου: 2023-1-EL01-KA122-ADU-000134264
Χώρα υποδοχής: Ιταλία
Γλώσσα: Αγγλικά
Χρονική περίοδος υλοποίησης: 28/01/2024 έως 03/02/2024 (7 ημέρες μετακίνησης)
Οργανισμός υποδοχής: ELA, Erasmus Learning Academy
Συμμετέχοντες: Χαράλαμπος Βουλγαράκης & Αρτεμισία Μούτσου
Στο πλαίσιο του Ευρωπαϊκού Προγράμματος Erasmus+, KA122-ADU – Short-term projects for mobility of learners and staff in adult education, το Σχολείο Δεύτερης Ευκαιρίας συμμετείχε στο σχέδιο βραχυπρόθεσμης κινητικότητας με κωδικό: 2023-1-EL01-KA122-ADU-000134264.
Το θέμα του σεμιναρίου ήταν «Καινοτόμες διδακτικές μέθοδοι για εκπαιδευτικούς, προσωπικό σχολείου και της εκπαίδευσης ενηλίκων».
Η χρήση καινοτόμων μεθόδων διδασκαλίας αποτελεί μία σημαντική δεξιότητα για τους εκπαιδευτικούς και το εκπαιδευτικό προσωπικό. Επιστημονικές έρευνες έχουν δείξει ότι η χρήση πρωτοποριακών προσεγγίσεων στη διδασκαλία μπορεί να ενισχύσει σημαντικά τη διαδικασία μάθησης των μαθητών. Ωστόσο, η ενσωμάτωση καινοτόμων μεθόδων στη διδασκαλία είναι δυνατόν να προκαλέσει άγχος στους εκπαιδευτικούς και στους μαθητές, καθώς υπάρχει ο κίνδυνος της αποτυχίας. Παρ’ όλα αυτά, μέσα από τη δοκιμή καινοτόμων μεθόδων και προσεγγίσεων είναι δυνατή η ενίσχυση της συμμετοχής και η βελτίωση της επίδοσης των μαθητών, με οφέλη τόσο για τους μαθητές όσο και για τους εκπαιδευτικούς.
Ο εταίρος υποδοχής ήταν ένας μη κερδοσκοπικός οργανισμός με την ονομασία «ELA, Erasmus Learning Academy», με μεγάλη εμπειρία στο σχεδιασμό και στην υλοποίηση σεμιναρίων κατάρτισης και εκδηλώσεων για δασκάλους, εκπαιδευτές, διευθυντές και άλλο εκπαιδευτικό προσωπικό. Ο παραπάνω οργανισμός προσφέρει βραχυπρόθεσμα σεμινάρια στη Μπολόνια (Ιταλία), στην Τενερίφη (Κανάρια Νησιά στην Ισπανία), στο Παλέρμο (Σικελία), στο Πόρτο (Πορτογαλία) και στη Θεσσαλονίκη (Μακεδονία στην Ελλάδα), με σκοπό την προώθηση της αρτιότητας (υψηλής απόδοσης) και καινοτομίας στην εκπαίδευση. Οι επιμέρους στόχοι του φορέα είναι η ενδυνάμωση και η παρακίνηση του εκπαιδευτικού προσωπικού στη χρήση καινοτόμων μεθόδων διδασκαλίας και η απόκτηση μίας ευρύτερης γνώσης για την εκπαίδευση στην Ευρώπη μέσω της ανταλλαγής καλών πρακτικών και εμπειριών με συναδέλφους άλλων Ευρωπαϊκών κρατών.
Θέματα επιμόρφωσης
1η ημέρα (Δευτέρα 29/1/2024)
Η πρώτη ημέρα ξεκίνησε με εισαγωγή στα θέματα της επιμόρφωσης, ακολούθησαν δραστηριότητες για την οικοδόμηση της ομάδας και διερευνήθηκαν οι ανάγκες και οι προσδοκίες της ομάδας από το σεμινάριο.
Συζητήθηκαν τα παρακάτω θέματα:
- Από την δασκαλοκεντρική στη μαθητοκεντρική προσέγγιση.
- Οι τρέχουσες διδακτικές πρακτικές και προκλήσεις.
- Βασικές έννοιες και αρχές για τη μη τυπική μάθηση.
- Τρόποι ενίσχυσης των κινήτρων, της συμμετοχής και της δημιουργικότητας των μαθητών μέσω της μη τυπικής και άτυπης μάθησης με βιωματικές δραστηριότητες.
2η ημέρα (Τρίτη 30/1/2024)
Αναλύθηκαν τα παρακάτω θέματα:
- Το επιπλέον όφελος από τη χρήση μη τυπικών μεθόδων μάθησης σε ένα πολυπολιτισμικό περιβάλλον.
- Τρόποι χρήσης της τεχνολογίας στη μάθηση μέσω παιχνιδιών για μία πιο διαδραστική διδασκαλία.
Σχεδιάσαμε, προετοιμάσαμε και υλοποιήσαμε ελκυστικές μη τυπικές δραστηριότητες μάθησης σε ομάδες εργασίας.
Δημιουργήσαμε και υλοποιήσαμε διαδραστικά παιχνίδια μάθησης.
3η ημέρα (Τετάρτη 31/1/2024)
Τα θέματα με τα οποία ασχοληθήκαμε ήταν:
- Αξιοποίηση της δύναμης των πολυμέσων και ψηφιακών εφαρμογών για την εμπλοκή των μαθητών στη μαθησιακή διαδικασία.
- Βασικές αρχές και οφέλη σχετικά με την εκπαίδευση και τη μάθηση στην ύπαιθρο.
Πρακτική άσκηση: Δημιουργία ενός μαθήματος γύρω από ένα βίντεο και εμπλοκή των μαθητών στη μάθηση.
4η ημέρα (Πέμπτη 1/2/2024)
Κατά την τέταρτη ημέρα αναπτύχθηκε και η αξία της υπαίθριας εκπαίδευσης για την προσωπική, κοινωνική και σχεσιακή ανάπτυξη των μαθητών. Πειραματιστήκαμε σε ομαδικές ασκήσεις και προκλήσεις με παιχνίδια επίλυσης προβλημάτων και βιωματικές υπαίθριες δραστηριότητες. Σχεδιάσαμε, προγραμματίσαμε και υλοποιήσαμε εκπαιδευτικές δραστηριότητες στην ύπαιθρο σε ομάδες εργασίας.
5η ημέρα (Παρασκευή 2/2/2024)
Κατά την τελευταία ημέρα ασχοληθήκαμε με τη μέθοδο μάθησης βάσει έργου (Project Based Learning-PBL), τη μεθοδολογία της, τη διατύπωση του αρχικού ερωτήματος και τη σπουδαιότητα στη μάθηση μέσω των δραστηριοτήτων που υλοποιούνται από τους μαθητές.
Τέλος, σχεδιάσαμε μια αποτελεσματική δραστηριότητα βάσει έργου (PBL).
Κατά τη διάρκεια της επιμόρφωσης γνωρίσαμε ψηφιακές πλατφόρμες για την υποστήριξη, υλοποίηση και την εφαρμογή των καινοτόμων μεθόδων διδασκαλίας όπως είναι: Google forms, socrative.com, actionbound.com, Jigsaw planet, Learningapps, breakyourownnews.com, festisite.com, simitator.com fodey.com, ifaketextmessage.com, riddles.com, fakereceipt.us και http://gogr.me.
Απολογισμός του σχεδίου
Ο γενικός σκοπός του σεμιναρίου ήταν η προώθηση της αρτιότητας και της καινοτομίας στην εκπαίδευση, ενδυναμώνοντας και εμπνέοντας το εκπαιδευτικό προσωπικό στη χρήση καινοτόμων μεθόδων διδασκαλίας ενώ ταυτόχρονα αποκτώντας μία ευρύτερη γνώση για την εκπαίδευση στην Ευρώπη με την ανταλλαγή καλών πρακτικών και εμπειριών με συναδέλφους άλλων Ευρωπαϊκών κρατών.
Πιο συγκεκριμένα:
✓ Γνωρίσαμε πώς να σχεδιάζουμε, να προετοιμάζουμε και να παρέχουμε διαδραστικές δραστηριότητες μη τυπικής μάθησης.
✓ Εξοικειωθήκαμε με τις βασικές αρχές και τη μεθοδολογία της εκπαίδευσης βάσει έργου:
✓ Γνωρίσαμε πώς να εφαρμόζουμε την υπαίθρια μάθηση για προσωπική, κοινωνική και σχεσιακή ανάπτυξη των μαθητών
✓ Γνωρίσαμε και εφαρμόσαμε νέες μεθόδους και στρατηγικές διδασκαλίας σε ένα διεθνές εμπνευσμένο περιβάλλον με την υποστήριξη των εκπαιδευτών του σεμιναρίου.
✓ Συνειδητοποιήσαμε τα πλεονεκτήματα εφαρμογής καινοτόμων μεθόδων διδασκαλίας στη μαθησιακή διαδικασία και στη στάση των μαθητών.
✓ Ανταλλάξαμε καλές πρακτικές και συζητήσαμε τις προκλήσεις με συναδέλφους και τους επιμορφωτές μας σχετικά με τις καινοτόμες μεθόδους διδασκαλίας.
✓ Δικτυωθήκαμε με εκπαιδευτικούς στην Ευρώπη μέσω της καθημερινής μας συνεργασίας και των δραστηριοτήτων μέσα στις ομάδες.
Ο τρόπος προσέγγισης και διδασκαλίας προς εμάς αποτελεί ένα πρότυπο για την διδασκαλία στους ενήλικες εκπαιδευομένους μας. Η δημιουργία ομάδων και οι ενεργητικές τεχνικές μάθησης μέσα σε ένα συνεργατικό πνεύμα, ακόμα και η διαχείριση των εντάσεων που τυχόν ανέκυψαν κατά την υλοποίηση των δραστηριοτήτων είναι ένα παράδειγμα για την εφαρμογή τους στο δικό μας εκπαιδευτικό χώρο, τα σχολεία δεύτερης ευκαιρίας.
Εν κατακλείδι, έγινε μία επισκόπηση των τάσεων καινοτόμων μεθόδων και στρατηγικών διδασκαλίας σε ένα συνεργατικό, εμψυχωτικό και παρακινητικό περιβάλλον, που μας έδινε τη δυνατότητα να πειραματιστούμε και να εφαρμόσουμε νέα εργαλεία, στρατηγικές και προσεγγίσεις. Επιπλέον, ήρθαμε σε επαφή με την τοπική κοινωνία, ιστορία, πολιτισμό του τόπου υποδοχής εμπλουτίζοντας τις γνώσεις μας σε πολλαπλά επίπεδα.
Η πόλη υποδοχής
Η πόλη υποδοχής ήταν η πολιτιστική, οικονομική και τουριστική πρωτεύουσα της Σικελίας, το Παλέρμο. Με την υποστήριξη των διοργανωτριών του σεμιναρίου ανακαλύψαμε ότι είναι μια πόλη πλούσια σε ιστορία, πολιτισμό, τέχνη, μουσική και γαστρονομία. Το Παλέρμο προσφέρει τόσο φυσικά όσο και πολιτιστικά αξιοθέατα, όπως: τον Καθεδρικό Ναό, την Όπερα (η τρίτη μεγαλύτερη μετά την Όπερα National de Paris και το K. K. Hof-Opernhaus στη Βιέννη), το αρχαιολογικό μουσείο, το παλάτι των Νορμανδών, τις κατακόμβες του μοναστηριού των Καπουτσίνων, το St. Cataldo και τις άλλες αραβο-νορμανδικές εκκλησίες και παλάτια. Επίσης, επισκεφθήκαμε τις τυπικές λαϊκές αγορές, από τον καιρό των Αράβων.
Μερικά χιλιόμετρα έξω από το Παλέρμο, στο Mondello συναντήσαμε μαγευτικές παραλίες με πεντακάθαρη θάλασσα και γευτήκαμε τοπικά εδέσματα σε παραδοσιακό εστιατόριο.
Με τη βοήθεια των διοργανωτριών του σεμιναρίου επισκεφθήκαμε το τουριστικό θέρετρο Cefalu.
Ένα παραθαλάσσιο χωριό, και κυρίως το παραθαλάσσιο «μέτωπό» του θυμίζει πολύ έντονα Μάνη, περισσότερο Λακωνική Μάνη θα λέγαμε, και ίσως στην πιο ήπια και γλυκιά εκδοχή της, με τα παραδοσιακής αρχιτεκτονικής σπίτια να εντοπίζονται σχεδόν στο σημείο που σκάει το κύμα να φέρνουν στο νου εικόνες από Λιμένι και Γερολιμένα. Χαρακτηριστικό του χωριού είναι και το μικρό, γραφικό λιμανάκι του που στην κυριολεξία κλέβει τις εντυπώσεις όλων. (Πηγή: https://www.notospress.gr/kosmos/story/65728/cefalu-h-mani-ala-italika).
Επίσης, επισκεφθήκαμε το ορεινό τουριστικό χωριό Erice, είναι μια καλά διατηρημένη μεσαιωνική πόλη που προσφέρει εκπληκτική θέα και συναρπαστική ιστορία.
Τέλος, ανταλλάξαμε εμπειρίες από τα κράτη προέλευσής μας σχετικά με τον καιρό, τη θάλασσα τη γαστρονομία.
Διδασκαλία είναι να παρακινείς, να εμπνέεις την αλλαγή…
Οι συμμετέχοντες:
- Χαράλαμπος Βουλγαράκης, Διευθυντής ΣΔΕ Κιλκίς
- Μούτσου Αρτεμισία, εκπαιδευτικός κλ. ΠΕ86-Πληροφορικής
Παρακολουθήστε το παρακάτω βίντεο, το οποίο περιλαμβάνει στιγμιότυπα από την κινητικότητα των συμμετεχόντων στο Παλέρμο της Σικελίας:
Ενδοσχολική Επιμόρφωση
Μετά το πέρας του επιμορφωτικού προγράμματος οι συμμετέχοντες διοργάνωσαν σεμινάριο ώστε να εκπαιδεύσουν τα λοιπά μέλη του Συλλόγου Διδασκόντων του ΣΔΕ Κιλκίς σε Θέματα Καινοτόμων Μεθόδων διδασκαλίας. Η επιμόρφωσή πραγματοποιήθηκε σε δύο φάσεις και με βιωματικές μεθόδους οι συμμετέχοντες εκπαιδευτικοί ενημερώθηκαν για εναλλακτικές μεθόδους διδασκαλίας, όπως Project Based Learning, Gamification, Outdoor Learning και πολλές άλλες. Σε δεύτερο χρόνο κλήθηκαν οι συμμετέχοντες να εφαρμόσουν τις συγκεκριμένες μεθόδους στην τάξη, αποτιμώντας τα αποτελέσματα. Για περισσότερα ενημερωθείτε από το δελτίο τύπου.
Ημερίδα Διάχυσης Αποτελεσμάτων
Στις 13 Ιουνίου 2027, στο Σχολείο Δεύτερης Ευκαιρίας (ΣΔΕ) Κιλκίς, πραγματοποιήθηκε με μεγάλη επιτυχία η ημερίδα διάχυσης αποτελεσμάτων του προγράμματος Erasmus+. Η εκδήλωση αυτή αποτέλεσε μια σημαντική ευκαιρία για την παρουσίαση των εμπειριών και των επιτευγμάτων των συμμετεχόντων, με ιδιαίτερη έμφαση στην κινητικότητα του Βουλγαράκη Χαράλαμπου και της Μούτσου Αρτεμισίας στο Παλέρμο.
Κατά τη διάρκεια της παραμονής τους στο Παλέρμο, οι δύο συμμετέχοντες παρακολούθησαν ένα εξαιρετικά ενδιαφέρον σεμινάριο με θέμα ” Καινοτόμες μέθοδοι διδασκαλίας στην Εκπαίδευση Ενηλίκων”. Τα επιμέρους θέματα που συζητήθηκαν αφορούσαν μεταξύ άλλων στην παιχνιδοποίηση, στην τυπική, άτυπη και μη τυπική μάθηση, και στην υπαίθρια εκπαίδευση. Μέσα από αυτή την εκπαιδευτική εμπειρία, κατάφεραν να αποκτήσουν πολύτιμες γνώσεις και δεξιότητες που συμβάλλουν στην ενίσχυση της εκπαιδευτικής διαδικασίας και την προώθηση καινοτόμων μεθόδων μάθησης στο ΣΔΕ Κιλκίς.
Η ημερίδα αποτέλεσε μια μοναδική ευκαιρία για ανταλλαγή ιδεών και πρακτικών, καθώς και για την προώθηση της δια βίου μάθησης και της εκπαιδευτικής καινοτομίας. Οι παρευρισκόμενοι είχαν την ευκαιρία να ενημερωθούν για τις νέες εκπαιδευτικές τάσεις και να συζητήσουν πώς μπορούν να εφαρμοστούν στην τοπική εκπαιδευτική κοινότητα
Για να δείτε την παρουσίαση της ημερίδας κάντε κλικ εδώ: